معرفی انواع پورت های ارتباطی

انواع پورت های ارتباطی و گرافیکی

معرفی پورت های پر استفاده جهت انتخاب بهتر و اشنایی با معایب ومزایای هر کدام از پورت ها

 

02177687411  دفتر مرکزی     

02177687416                     

09122876523  کارشناس فروش

09125962967   کارشناس فنی 

پورت VGA

 

 

این پورت از زیرمجموعه پورت‌های خانواده D-sub محسوب می‌شود که در سال 1987 توسط کمپانی IBM طراحی و استاندارد شده است. صرفنظر از کارت‌های گرافیکی، این پورت 15 پین که DE-15 نامیده می‌شود، فقط در مادربورد‌های گرافیک آنبورد onboard  گنجانده می‌شود.

پورت VGA با نام‌های دیگری چون کانکتور RGB، Mini Sub D15 و Mini D15 نیز معرفی می‌شود.

انتقال اطلاعات آنالوگ RGB که متشکل از سیگنال‌های 3 رنگ اصلی (قرمز ـ سبز ـ آبی) و سیگنال‌های سنکرون افقی و عمودی است، توسط پروتکل

(DDC2 (Display Data Channel صورت می‌گیرد.

این پورت برای انتقال داده‌های ویدیویی آنالوگ از خروجی کارت گرافیکی به دستگاه‌های بصری نظیر انواع مانیتور‌ها، ویدیو پروژکتور‌ها، انواع مختلف HD TV و … کاربرد دارد.

 

پورت DVI

 

پورت Digital Visual Interface : DVI در سال 1999 توسط گروه سازنده مطرح قطعات سخت‌افزاری  Digital Display Working Group) DDWG ) طراحی و استاندارد شده است.

این پورت نیز مانند پورت VGA فقط در مادربوردهای گرافیک آنبورد وجود دارد و برخلاف پورت VGA که آنالوگ است، دیجیتال بوده و به صورت سریال با استفاده از پروتکل پرسرعت Transition Minimized Differential SignalingTMDS اطلاعات را از خروجی کارت‌های گرافیک به دستگاه‌های بصری دیجیتال با کیفیت تصویر بالا نظیر مانیتور‌های ال‌‌سی‌دی، ویدیو پروژکتورهای دیجیتال و … ارسال می‌کند.

این پورت نیز مانند پورت VGA فقط در مادربوردهای گرافیک آنبورد وجود دارد

این پورت دو نوع عمده Single link و Dual link دارد.

بیشترین رزولوشن DVI در حالت Single link معادل 2٫75 مگاپیسکل است (در حالت استاندارد 60 هرتز) یعنی به صورت کاربردی می‌تواند در رزولوشن 1200 * 1920 و فرکانس 60 هرتز کار کند.

این مقدار در حالت Dual Link دو برابر می‌شود، یعنی حداکثر رزولوشن آن در فرکانس 60 هرتز به 1600 * 2560 می‌رسد.

پورت DVI سه گونه مختلف دارد:

DVI-D= خروجی فقط دیجیتال

DVI-A= خروجی فقط آنالوگ

DVI-I= خروجی هم آنالوگ و هم دیجیتال

 

 پورت HDMI

 

پورت (HDMI (High-Definition Multimedia Interface در سال 2002 توسط چندین کمپانی مطرح هیتاچی، پاناسونیک، سونی، فیلیپس و توشیبا طراحی و استاندارد شده است.

این پورت 19 پین انتقال صدا و تصویر دیجیتال و فشرده نشده را از دستگاه‌های سمعی بصری نظیر Blu-ray Player‌، کنسول بازی‌ مانند PS3 و XBOX 360، کامپیوتر شخصی و … به مانیتور‌های LCD و HD TV‌ با بهترین کیفیت ممکن میسر می‌سازد.

این پورت 19 پین انتقال صدا و تصویر دیجیتال و فشرده نشده را از دستگاه‌های سمعی بصری نظیر Blu-ray Player‌، کنسول بازی‌ مانند PS3 و XBOX 360، کامپیوتر شخصی و … به مانیتور‌های LCD و HD TV‌ با بهترین کیفیت ممکن میسر می‌سازد.

این پورت نیز مانند پورت DVI فقط در مادربورد‌های گرافیک آنبورد یافت می‌شود و همانند پورت DVI با استفاده از پروتکل پرسرعت TMDS اطلاعات را جابجا می‌کند. یکی از تفاوت‌های اصلی HDMI با DVI این است که پورت HDMI صدا را نیز همزمان با تصویر منتقل می‌کند. بیشترین رزولوشن HDMI معادل 2160 * 4096 است.

 

پورت‌های SPDIF

 

پورت (SPDIF (Sony Philips Digital Interface توسط کمپانی‌های سونی و فیلپس طراحی و معرفی شده است. صدا به دو فرمت دیجیتال و آنالوگ در خروجی مادربورد‌ها ارایه می‌شود، خروجی دیجیتال صدا به واسطه دو نوع پورت Optical و Coaxial با دستگاه‌های مربوطه در ارتباط است.

همانطور که اشاره شد، پروتکل ارتباطی این پورت دیجیتال است و بنابراین دستگاهی که این کانکتور را به صورت ورودی دارد باید یک چیپ Codec نیز داشته باشد تا این سیگنال را توسط DAC (چیپ تبدیل دیجیتال به آنالوگ) به سیگنال صدای قابل تقویت توسط آمپلی‌فایر‌های مرسوم تبدیل کند

پورت (SPDIF (Sony Philips Digital Interface توسط کمپانی‌های سونی و فیلپس طراحی و معرفی شده است. صدا به دو فرمت دیجیتال و آنالوگ در خروجی مادربورد‌ها ارایه می‌شود، خروجی دیجیتال صدا به واسطه دو نوع پورت Optical و Coaxial با دستگاه‌های مربوطه در ارتباط است.

مزیت اصلی این پورت‌ها در این است که سیگنال صدای دیجیتال را قبل از ورود به چیپ Codec موجود در مادربورد، در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا کاربرانی که سیستم‌های فوق حرفه‌ای صدا دارند از نهایت کیفیت پخش صدا لذت ببرند. سیستم‌های‌ حرفه‌ای صدای دیجیتال مانند انواع سینمای خانگی و اسپیکرهای Dolby Pro Logic و … از این کانکتور برخوردارند.

 

 

پورت USB

پورت USB در سال 1996 توسط چندین کمپانی مطرح سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند اینتل، مایکروسافت، آی‌بی‌ام و … طراحی و استاندارد شد. USB در حال حاضر پرکاربردترین پورت در کامپیوترهای شخصی است. انواع دستگاه‌های ورودی و خروجی نظیر انواع ماوس، کیبورد، دوربین دیجیتال، حافظه فلش‌، اسکنر‌، پرینتر، ‌هارددیسک اکسترنال و … به واسطه این پورت به کامپیوترهای شخصی متصل می‌شوند.

این پورت 4 پین دارد که پین‌های کناری ( 5V+و5V-) وظیفه تغذیه دستگاه متصل شده به این پورت را بر عهده دارند و دو پین دیگر (D+ و D-) کار انتقال اطلاعات بر عهده دارند.

این پورت 4 پین دارد که پین‌های کناری ( 5V+و5V-) وظیفه تغذیه دستگاه متصل شده به این پورت را بر عهده دارند و دو پین دیگر (D+ و D-) کار انتقال اطلاعات بر عهده دارند.

انتقال اطلاعات در این پورت به شکل سریال انجام می‌گیرد و حداکثر پهنای باند این پورت در نسخه‌های مختلف به شرح زیر است:

USB 1.0 = 1.5 Mbit/s

USB 1.1 = 12 Mbit/s

USB 2.0 = 480 Mbit/s

USB 3.0 = 5000 Mbit/s

پورت LAN

 

پورت LAN که پورت Ethernet نیز نامیده می‌شود، در سال‌های 1973 تا 1975 توسط کمپانی Xerox PARC طراحی و استاندارد شده است و در حال حاضر پرمصرف‌ترین پورت اتصال چند کامپیوتر به یکدیگر (شبکه) است.

این پورت از خانواده پورت‌های (8P8C (8 Position 8 Conductor است و انتقال اطلاعات در این پورت به صورت سریال براساس پروتک IEEE 802.3 انجام می‌گیرد.

پورت LAN که پورت Ethernet نیز نامیده می‌شود

در حال حاضر سرعت انتقال اطلاعات در کامپیوترهای شخصی با 3 سرعت10/100/1000 Mbps عرضه می‌شود، به طوری که تقریبا تمامی‌ مادربورد‌های کنونی قابلیت ارایه هر 3 سرعت را در قالب یک پورت دارند. این پورت تقریبا در تمامی ‌مادربوردهای کنونی یافت می‌شود و در مادربوردهای رده ارزان قیمت و متوسط معمولا یک پورت و در مادربوردهای حرفه‌ای و گران‌قیمت معمولا دو پورت مشاهده می‌شود.

از جمله موارد استفاده این پورت در کامپیوترهای شخصی می‌توان به پلی برای اتصال به شبکه‌های محلی، اتصال انواع مودم‌های ADSL و … اشاره کرد.

 

پورت FireWire

 

این پورت که با نام‌های دیگری همچون i.LINK، IEEE 1394 و Lynx نیز شناخته می‌شود، در سال 1995 توسط کمپانی اپل طراحی و توسط چندین کمپانی دیگر نظیر Sony و Texas Instruments استاندارد شده است. در واقع چند اسمی بودن این پورت نیز به همین دلیل است. این پورت در کمپانی اپل با نام Firewire، در کمپانی Sony با نام i.LINK، در کمپانی Texas Instruments با نام Lynx و در اغلب مادربوردهای کنونی با نام IEEE 1394 شناخته می‌شود. انتقال اطلاعات در این پورت به صورت سریال و به واسطه پروتکل (ISOC (ISOCHRONOUS انجام می‌گیرد. این پورت از نظر ظاهری با دو استاندارد 6 مسیره و 4 مسیره طراحی شده و هر دو پورت با یکدیگر کاملا سازگارند.

 

این پورت که با نام‌های دیگری همچون i.LINK، IEEE 1394 و Lynx نیز شناخته می‌شود

پورت فایروایر در مادربوردهای کنونی از لحاظ سرعت تبادل اطلاعات در دو کلاس (IEEE 1394b (800Mbps و (IEEE 1394a (400Mbps طبقه‌بندی می‌شود. پورت نام برده معمولا در مادربوردهای رده پایین قیمت تعبیه نمی‌شود و معمولا در مادربوردهای رده متوسط به بالا دیده می‌شود. از جمله دستگاه‌هایی که به این پورت متصل می‌شوند، می‌توان به انواع HD TV، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال، برخی مودم‌ها،‌ هارد دیسک‌های قابل حمل، برخی اسکنرها و پرینتر‌های حرفه‌ای و … اشاره کرد.

 

پورت Parallel

 

این پورت 25 پین که به نام‌های دیگری مانند LPT، DB-25 و Printer Port نیز شناخته می‌شود، از خانواده پورت‌های D-sub است و در سال 1970 توسط کمپانی Centronics Data Computer طراحی و استاندارد شده است.

انتقال اطلاعات در این پورت به صورت موازی و براساس استاندارد IEEE 1284 انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید در گذشته از این پورت بیشتر برای پرینتر استفاده می‌شد و به همین دلیل به آن پورت پرینتر نیز می‌گویند. این پورت در حال حاضر مصارف صنعتی عدیده‌ای دارد، برای مثال برخی از دستگاه‌های PLC، قسمت مانیتورینگ انواع دستگاه‌های کنترل صنعتی و هشدار دهنده‌ها و انواع میکروکنترلرها از این پورت برای اتصال به کامپیوتر استفاده می‌کنند

این پورت 25 پین که به نام‌های دیگری مانند LPT، DB-25 و Printer Port نیز شناخته می‌شود

لازم به ذکر است پورت USB به تدریج جای این پورت را گرفته و در حال حاضر درصد زیادی از مادربوردهای کنونی این پورت بزرگ و جاگیر را از پنل پشتی حذف کرده و به تعداد پورت‌های USB افزوده‌اند.

 

پورت COM

 

این پورت 9 پین، در سال 1969 توسط چندین کمپانی آمریکایی

CEA، ECA، GEIA، JEDEC و TIA طراحی و استاندارد شده است. این پورت به نام DE-9 نیز معروف است و جزو خانواده D-sub محسوب می‌شود.

این پورت 9 پین، در سال 1969 توسط چندین کمپانی آمریکایی CEA، ECA، GEIA، JEDEC و TIA طراحی و استاندارد شده است

انتقال اطلاعات در این پورت به صورت سریال و براساس استاندارد RS-232 صورت می‌گیرد.

در حال حاضر این پورت نیز مانند پورت پارالل در بسیاری از مادربوردها تعبیه نمی‌شود و پورت USB جایگزین آن شده است. از جمله دستگاه‌هایی که به این پورت متصل می‌شوند، می‌توان به برخی مودم‌های اکسترنال قدیمی، پرینتر‌، موس‌ و … اشاره کرد و از مصارف صنعتی آن می‌توان به انواع پروگرم‌های میکروکنترلر و EEPROM و همچنین پلی برای برقراری ارتباط انواع دستگاه‌های کنترل صنعتی و هشدار دهنده‌ نام برد.

 

پورت External SATA

 

این پورت که گاهی e-SATA نیز نامیده می‌شود، در واقع نمونه تکامل یافته پورت SATA است که در سال 2004 با اعمال اصلاحاتی در مشخصات و شرایط الکتریکی کابل و کانکتور توسط سازمان بین‌ المللی Serial ATA International Organization) SATA-IO) که متشکل از چندین کمپانی مطرح سازنده سخت‌افزار نظیر هیتاچی، اینتل، دل، سی‌گیت و وسترن‌ دیجیتال است، طراحی و استاندارد شده است. از جمله تغییرات محوری که برای استانداردسازی e-SATA انجام شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

این پورت که گاهی e-SATA نیز نامیده می‌شود، در واقع نمونه تکامل یافته پورت SATA است

• تغییر محدوده حداقل پتانسیل الکتریکی ارسال اطلاعات از دامنه 400-600 mv به دامنه 500-600 mv

• تغییر محدوده حداقل پتانسیل الکتریکی دریافت اطلاعات از دامنه 325-600 mv به دامنه 240-600mv

• تغییر حداکثر طول کابل از 1 متر به 2 متر

• تغییرات بنیادی در نوع پوشش حفاظتی به کار رفته در کانکتور و پورت e-SATA برای حداکثر کاهش نویز

از جمله ویژگی‌های متمایز این پورت می‌توان به خصیصه Hotplug اشاره کرد که طی آن بدون نیاز به خاموش کردن سیستم می‌توان دستگاه‌های متصل به این پورت را جدا کرده یا تعویض نمایید. انتقال اطلاعات در این پورت 8 پین به صورت سریال انجام می‌گیرد و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در این پورت به 300 MB/s می‌رسد.

از جمله دستگاه‌هایی که به این پورت متصل می‌شوند، می‌توان به انواع دستگاه‌های ذخیره‌ساز مانند ‌هارددیسک پرتابل، درایوهای نوری و … اشاره کرد.

 

پورت Audio

 

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، صدا با دو فرمت دیجیتال و آنالوگ در خروجی مادربورد‌ها ارایه می‌شود. فرمت آنالوگ از طریق کانکتور‌های Audio I/O در دو مدل 7٫1 کاناله (6 کانکتور) و 5٫1 کاناله (3 کانکتور) عرضه می‌شود. در واقع با توجه به مدل چیپ Audio Codec که در مادربورد تعبیه شده، این دو نوع کانکتور در پنل پشتی مادربورد تعبیه می‌شوند. این کانکتورها اصطلاحا Audio jacks نامیده می‌شوند و استاندارد سایز فیش رابطی که به این کانکتورهای متصل می‌شود 3٫5mm TRS است.

صدا با دو فرمت دیجیتال و آنالوگ در خروجی مادربورد‌ها ارایه می‌شود

همانطور که در تصویر می‌بینید، این پورت‌ها با رنگ‌های مختلف از یکدیگر متمایز می‌شوند. این رنگ‌بندی در سال 1999 توسط دو کمپانی اینتل و مایکروسافت براساس استاندارد PC99 وضع شده است. لازم به ذکر است که این کانکتورها اصطلاحا قابل برنامه‌ریزی هستند و در وضعیت‌های مختلف عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

 

 

02177687411  دفتر مرکزی     

02177687416                     

09122876523  کارشناس فروش

09125962967   کارشناس فنی


تنظیمات
برچسب ها
تلویزیون شهریتابلو روانساخت تلویزیون شهریساخت تابلوروانساخت تابلو صرافیتابلو صرافیلیست ماژول تابلو روان ماژول تلویزیون شهریتابلو روان دست دومتابلو روان چیست تابلو روان رنگیتابلو روان اتوبوسی ماژول 3in1 ماژول smd تلویزیون smd تابلو smdتعمیر تابلو روانانواع ماژول ال ای دی ماژول rgb تابلو روان تک رنگ قرمز تابلو روان تک رنگ سبز تابلو روان تک رنگ آبی تابلو روان فول کالر نمایندگی مرکزی تابلو روان تابلو ثابت led مجتبی کیانی صابر مرتضی کیانی صابر تابلو سازی میدان شهدا تابلو سازی خیابان 17 شهریورتابلو سازی خیابان گرگانتابلو سازی خیابان مدنی تابلو سازی میدان بهارستان تابلو سازی خیابان پیروزی تابلو سازی در بازار تابلو سازی چهارراه سر چشمه تابلو سازی سه راه امین حضور تابلو سازی خیابان ری تابلو سازی خیابان امام خمینی تابلو سازی خیابان مصطفی خمینی تابلو سازی دروازه شمیران تابلو سازی پیچ شمیران تابلو سازی میدان سپاهآموزش ساخت تابلو روان آموزش تابلو روانآموزشآموزش برنامه ریزی تابلو رواندانلود برنامه تابلو روانتعمیر تلویزیون شهریدانلود نرم افزار تلویزیون شهریدانلود نرم افزار لیستنآموزش نرم افزار لیستن دانلود نرم افزار HD آموزش نرم افزار HD دانلود نرم افزار هویدوآموزش نرم افزار هویدونرم افزار Hdplayer کانفیگ برد تابلو روانکانفیگ دستی برد تلویزیون شهریکانفیگ اماده برد تلویزیون شهری قطعات تابلو روانتابلو روان نرم افزارتابلو روان تهرانتبلیغات محیطی انواع تبلیغاتدات پیچ چیست پنل تلویزیون شهریتعرفه تبلیغات تلویزیون شهریکاربرد تلویزیون شهریتلویزیون شهری تهران
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
8 + 7 = ?